Een Call to Action (CTA) is een bepaalde actie die wordt gevraagd van jouw bezoekers. Letterlijk houdt het in: oproep tot actie. De ‘actie’ die je jouw bezoeker wil laten doen, kan van alles zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een rondleiding of het bestellen van een product. Vandaag delen wij 5 tips voor het maken van sterke calls to action.
‘Bestel nu’ ‘Vraag direct een offerte aan’ ‘Abonneer nu op onze gratis nieuwsbrief’. De boodschap is kort maar krachtig en zet aan tot actie.
Zorg voor een opvallende kleur en een duidelijk lettertype. Vaak worden bij CTA’s contrasterende kleuren gebruikt.
De meest doeltreffende plekken zijn boven in beeld (vaste plek), het bovenste gedeelte van de pagina (het gedeelte dat je ziet, voordat je verder scrollt) of onderaan de pagina.
Zorg ervoor dat je klant ook echt op jouw CTA wil klikken. Houd de tekst kort en spoor aan tot actie. Woorden die hierbij helpend zijn zijn ‘nu’ en ‘snel’: ‘Download snel onze informatiegids’ - ‘Vraag nu een rondleiding aan’. De bezoeker voelt de urgentie om in actie te komen.
Kort en krachtig én duidelijk. Dus niet: ‘Hier kan je onze informatiegids vinden’, maar ‘Download nu onze gratis informatiegids’. En wanneer je een keukenmachine zoekt, niet ‘Lees meer over keukenapparatuur’, maar ‘Bestel deze keukenmachine’.
Nu weet je hoe je een sterke call to action maakt en deze op laat vallen. Hup, ga nu aan de slag!