Een van de meest populaire en effectieve contentcreaties zijn blogs. Het gaat bij blogs om een verzameling van teksten waar periodiek nieuwe teksten worden toegevoegd. Door het schrijven van blogs blijft je website ‘in beweging’, dit vindt Google prettig. En dit is voor jou weer prettig, want het vergroot je vindbaarheid.
Vandaag delen wij 5 tips om te onthouden als je een blog aan het schrijven bent.
Dit is de belangrijkste tip die we je kunnen geven. Google maakt gebruik van titels en headers om de inhoud van je site te bepalen. Al is de inhoud van je blog fantastisch, als je titel zwak is dan gaat niemand jouw blog vinden. Gebruik dus de juiste zoekwoorden. Hoe je dit doet, kun je in onze vorige blog lezen. In het boek ‘Epic Content Marketing’ van Joe Pulizzi valt te lezen dat uit onderzoek is gebleken dat de populairste en meest effectieve titels van blogs cijfers bevatten. Minimaal één cijfer, maar het liefst twee. Een voorbeeld: De 10 best bekeken filmpjes van 2023. Controversiële titels spreken ook aan.
Tegenwoordig is de aandachtsboog van de meeste mensen niet zo groot meer. Lange lappen tekst worden niet gelezen. Het is van belang om to the point te schrijven en om ervoor te zorgen dat je boodschap snel duidelijk wordt. Een blog tussen de 350 en 500 woorden is top.
Een geschreven interview of podcast spreekt aan. Het is informatief, snel te consumeren en wanneer het online staat wordt het ook vaak gedeeld. Een win-win situatie dus!
Call to action (CTA) houdt in dat jouw bezoekers een gewenste actie gaan ondernemen, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief. Wanneer je op je site of in je blog een CTA toevoegt, is de kans groot dat deze bezoekers terugkomen. In onze volgende blog zullen wij verschillende calls to actions delen.
Het is zonde als je je in het zweet werkt om elke week een blog te plaatsen, maar deze wordt door niemand gelezen. Om tussentijds bij te kunnen sturen is het van belang om te gaan ‘meten’. Een goede tool hiervoor is Google Analytics. Bekijk je unieke bezoekers, hoe vaak je pagina is bekeken en hoe lang mensen op je site blijven.
Deze blog bestaat uit 438 woorden, valt reuze mee toch? Heb jij nog geen blog op je site, dan raden wij aan om hier direct mee te beginnen. Ga zoekwoordenonderzoek doen, bepaal interessante onderwerpen en zorg voor een catchy titel.